tisdag 14 juli 2009

Att kamma hem en storvinst.

I Aftonbladet läser jag om killarna som vann 2 miljoner på Lotto. Och de kommer att dela med sig till pappa. Ska de dela lika eller kommer de bara att bjuda farsan till Thailand? Oavsett, så tycker jag att det är galet kul när det är unga människor som vinner och vinner så pass att mycket att det gör skillnad i deras liv. De kan flytta hemifrån. Sen får man väl hoppas på att de inte "skräpar" bort vinsten på en massa bilar och dyra prylar.... för 2 miljoner, delat på två, är ju trots allt inte ofattbart mycket pengar.
pen
Jag har också en stående femveckorsrad inlämnad... kan ju inte sluta med det, eftersom jag har samma siffror hela tiden. Denna omgången tog jag även med Jokernumret och det var ju fasen vad dyrt det blev. Fast jag skiter i det... för om man tänker på vad folk lägger på spel, är min insats tämligen moderat. Och det är lika spännande varje onsdag och lördag. För det kan ju vara idag som jag vinner mina "64 miljoner".

Och det är inte bara roligt om det skulle slå in, jag har minst lika roligt när jag sitter och tänker på vad jag skulle göra med alla dessa pengar. Jag skulle inte berätta det för någon... och absolut inte gå ut i media och berätta om det. Men däremot skulle jag:

1. Anonymt sätta in 5-10 millar var till ungarna. Inte säga ett ord, bara låta dem själva upptäcka att det huxflux finns en jäkla massa pengar på deras konton.... och de skulle bli alldeles konfysa. Ja... och de pengarna skulle verkligen göra skillnad för dem. Lösa alla studielån och kunna köpa sig ett eget boende.

2. Jag skulle bjuda alla i familjen och bästa vännerna på en lång roadtrip i USA. Var och en skulle få ett eget Visa-kort med 25.000.

3. Jag skulle köpa mig en ny säng.

4. Min man skulle också (självklart) få önska sig något. Dock har han under våra "fantasistunder" inte kommit på något särskilt.... för nya bilar och andra prylar intresserar inte honom.

5. Vi skulle slumpa bort huset vi har nu... och flytta till Södermanland... vi vill ju hem.

6. Där skulle vi köpa exakt det huset som vi alltid har önskat oss... en "ryggåsstuga" med svampskog inpå knutarna.

7. Jag skulle skänka en summa till tre välgörande ändamål... och dessa håller jag för mig själv... men det skulle komma till ställen där det skulle göra stor skillnad.

Och sen.... nä, jag vet inte. Jag tycker ju att jag redan har allt. Jo, jag skulle förvalta förmögenheten väl.... och se till att jag har säkrat framtiden för ett antal generationer framåt.

Visst låter det trist i mångas öron.... men jag skulle inte köpa en massa bilar eller lyxsaker... för vill jag inte ha dem nu, varför skulle jag vilja ha dem då.

Att få storhetsvansinne och russla bort allting på några år.... nä, sådant existerar inte i min värld. Jag köper ju redan nu allt jag vill ha och behöver. Fast med en "gigantvinst" tror jag att jag skulle bli väldigt excentrisk... jag skulle köpa blåkläder och ett par rejäla Graningestövlar.... så jag inte blir blöt om fötterna vid svampplockningen och vedkapning. Känns som om jag skulle bli en modifierad form av en opolitisk Marit Paulsson. :-)

Idag är det onsdag... och det kanske händer idag!

Inga kommentarer: