onsdag 15 juli 2009

Har som vanligt läst runt på tidningarna.

Där hittade jag en kille som även är skådespelare... som även har agerat kock på TV. Jag har inte gillat hans matprogram, då han alltid är så slafsig när han lagar mat. Men hur som helst... på Expressen har han nu uttalat sig om restaurangmaten i allmänhet i Sverige. Att den är jäkligt dålig och jag kan bara hålla med honom.

Många gånger när vi har varit ute, har vi förundrat oss över hur dålig maten är.... och trots det har restaurangen mycket folk. Vi förstår inte att människor inte ställer högre krav... och skickar ut maten, när den är dålig eller dåligt tillagad. Fast de är väl rädda eller så begriper de inte bättre.

Och värsta maten alla kategorier i Sverige, hittar man på Ringarums värdshus. Fast det är klart.. de behöver ju inte lägga manken till för att locka till sig kunder, då det är massor med bussbolag som stannar där på väg upp till Stockholm.... och folk äter där per automatik. Jag har ätit där en gång. Då valde jag kebabtallrik.... det blev färdigköpt, strimlad kebab med någon form av Bearnaisesås. Och jag lovar, det var bland det äckligaste jag någonsin stoppat i munnen. Jag lämnade skiten och har därefter aldrig satt min fot där.
läskigt
Och jag är så trött på alla vägrestauranger som i princip har gatuköksmeny. Ni vet... lövbit, schnitzel (halvfabrikat), pannbiff (halvfabrikat), spätta (halvfabrikat). Ja, det finns så mycket läskig mat på våra krogar i Sverige.

Hur svårt kan det vara att göra riktiga pannbiffar... på egen hand. Visst det tar lite längre tid, men oj så mycket billigare det blir. För att inte prata om hur mycket godare... som i slutänden kanske skulle dra till sig mer gäster.

Eller kan svaret vara så enkelt att många av de som kallar sig krögare, faktiskt inte kan laga mat, för att de är svetsare eller sjuksköterskor i grunden? Människor som ger sig in i restaurangbranschen utan att egentligen ha en aning om vad det handlar om.

Och hur kan jag uttala mig om detta? Jo, för att jag har ätit på massors massors med restauranger runt om i världen... och för att jag har restaurangbranschen i blodet.... sedan "100" år.

Det finns ett ställe till i Sverige som serverar riktigt motbjudande mat... snoräcklig... men jag tänker inte sprida negativ reklam om den.... för vi står just nu och avväger om vi ska köpa den. Det är mycket lockande, för oavsett vad vi skulle göra där, skulle det bli ett lyft för hela "plejset". Ja, så äcklig är deras mat just nu.

Inga kommentarer: