söndag 12 juli 2009

Man måste vara äldre för att våga säga sanningen.




Jag läser i Expressen hur en man vägrar att bada utomhus .. typ i hav och sjöar. Och vet Ni? Han har min fulla förståelse. Jag har inte heller insett storheten med att på stappliga ben bege sig ut i vattnet... känna vattnet närma sig magen... denna så känsliga punkt på kroppen. Den del som fullkomligt avskyr kallt vatten och man kan känna hur den börjar krampa lite smått när vattnet närmar sig.. Men likt fördömt ska man doppa den... plums, böjer man på knäna och hjärtat nästan stannar. (Om man nu inte är en superatlet som kastar sig handslöst framåt och visar kroppen, att här jädrar är det jag som bestämmer.)

Nä.... jag fattar inte varför man gör det. Har inte heller badat på sådär femton år. Och kommer förmodligen aldrig heller att göra det... om det inte är en uppvärmd pool förståss. En pool där man i lagom varmt vatten (över 30 grader) kan glida runt på en gigantisk plastdelfin med en färgglad drink i handen. Detta har mest hänt när jag varit på varmare breddgrader och luften har varit när kokpunkten. Fast en dusch hade funkat lika bra!

Faktum är att jag har inte heller förstått storheten med vatten kontra annan natur. Ett hus med "vattenutsikt" kostar skjortan om man jämför med ett hus av samma standard som har en milsvid utsikt över åkrar och ängar.... kolla bara på bilderna ovan. I min värld är det senare så otroligt mycket vackrare.
OK... vad jag kan förstå av Expressenskribentens skriverier, så ligger vi i ungefär samma ålderssegment. I segmentet när man vågar säga vad man tycker och tänker.

God bless oss alla 50-plussare!


Förresten avskyr jag vanilj och mörk choklad också.

Inga kommentarer: