måndag 13 juli 2009

Ledsen Torun.

Tack för ditt besök här. Det var mycket överraskande, men trevligt. Du pratade mycket om detta med kravodlat och ekologiskt.... och jag sa ingenting... tyckte inte att det var läge. :-)

Men jag gör det nu. Jag köper aldrig kravodlat, rättvisemärkt eller ekologist! Jag tycker att mycket av det är en ren och skär bluff. Och idag fick jag ännu ett bevis för det.

HÄR!

De svenska ekologiska rödbetorna var inte alls svenska, utan spanska. Jag har hört talas om liknande, vad gäller många många andra varor. Och vad gäller detta med Rättvisemärkning, skrattar jag bara. Jag hade bekanta som som bodde i närheten av Rättvisemärkta kaffeplantage. Plantage som hade massor med yngre medarbetare... rent av väldigt små. När det blev dags för inspektion av dessa plantage... försvann barnen... de liksom jobbade inte den dagen. Det var så fint vad gällde allt, när inspektörerna var där och vips fick de Rättviemärkning på sina bönor.

För att inte tala om den tiden när vi alla skulle bojkotta bl.a. frukt från Sydafrika.... då när apartheit grasserade där. Hahaha... jag skrattar så jag dör åt alla som gick på det. Jag var på sjön på den tiden och var bl.a. ombord på ett fartyg som hämtade upp frukt i Sydafrika och "körde" upp dem till Mosambique. Burkarna märktes om... och vips kunde vi alla köpa frukt från ett land som inte var rasistiskt. Hahaha....

För att sedan inte snacka om att Sverige inte exporterade vapen till vissa länder... typ Korea. Haha... jag skrattar även åt det. Jag har liksom sett för mycket.

För att till sist inte snacka om dessa "svenska" jordgubbar. Hahaha.... hittade massor med tomma förpackningar i skogen.... typ 200.... där det stod Polen på. Och vi.... vi idioter betalade dyrt för dessa "svenska" jordgubbar som hade bytt låda.

Så nä... jag köper av princip inte saker som har alla dessa märken på sig. Vet lite för mycket.

Mycket av det hela är bara för att lura konsumenter att betala svindyrt för i princip samma vara som jag köper för "halva" priset.

Däremot kollar jag väldigt noggrant vad det är för innehåll på de grejor jag köper. Ju färre E och smaktillsatser, desto bättre. Visste Ni att i väldigt mycket bacon, är det tillsatt konstgjord baconsmak? Jag köper endast Tulips bacon.... som även är bland de billigaste.

Och kan jag handla direkt av odlare som jag känner (till)... ja då gör jag det.

Men att gå på alla vackra löften om hur ekologiska och rättvisa grejor är... Nä, jag är för smart och luttrad för det.

Så...ledsen Torun!

Inga kommentarer: